Frédéric Malle.

 

Oppvokst med en mor som utviklet dufter for Dior, fikk han muligens sin kjærlighet for duft inn gjennom morsmelken. Likevel har han et helt spesielt øye, hjerte og en nese for duft, i sine mest konseptuelle og sofistikerte former. Bli kjent med mannen bak parfymeuniverset Editions de Parfumes Frédéric Malle.

Frédéric Malle vokste opp i Saint Germain de-Prés i Paris, og er født inn i en familie bestående av filmskapere, kunstinteresserte – men også parfymører. Hans egen mor arbeidet hos Dior gjennom hele sønnens barndom, og var blant annet med å skape klassikere som herreduften Eau Sauvage. Det tok likevel lang tid før Frédéric selv innså at han skulle drive med duft. Han var innom kunstverdenen og reklamebransjen, og hadde planer om å etterhvert jobbe som art director – noe han kanskje også gjorde, om så i en litt annen form.

 

Foto: Malle utenfor butikken sin på 37 rue de Grenelle i Paris.
Fra parfymehusets egne arkiver

Det var ved en skjebnesvanger tilfeldighet da han for flere tiår siden ble invitert til å assistere en parfymør. Da han trådde inn i parfymelaboratoriumet, innså han umiddelbart at han hadde funnet sitt kall, og dette ble starten på det som etterhvert skulle formes som hans eget parfymeunivers.

I motsetning til mange andre parfymehus oppkalt etter sin grunnlegger, er derimot ikke Frédéric Malle nesen bak duftene sine. Istedenfor kan man si at han en slags redaktør og kurator. Malle sammenligner ofte duftene sine med kunstverk, og mye av inspirasjonen bak parfymehusets etiketter kommer fra bokdesignet til det franske forlaget Gallimard.

 

"En duft er litt som et abstrakt maleri. En detalj kan i utgangspunktet ta veldig lite plass, men likevel være så tydelig og viktig at den former hele opplevelsen av kunstverket."

- Frédéric Malle, i samtale med Lucas Zwirner

 

Gjennom å veilede nesene, legger han også til rette for at verdens fremste neser kan lage fantastiske, særegne, konseptuelt sterke og utrolig velduftende parfymer, som ikke ligner noe annet. Malle jobber med navn som Dominique Ropion, Jean-Claude Ellena, Pierre Bourdon, Sophia Grojsman og Olivia Giacobetti – for å nevne et lite knippe. Navnene deres er kanskje ukjente for de fleste, men sannsynligheten er stor for at du har gått med én eller flere dufter laget av disse parfymørene.

(Og for å nevne noen: Dominique Ropion har feks laget “Femininté de Bois” for Shiseido/Serge Lutens. Jean-Claude Ellena har laget intet mindre enn 55 ulike dufter for Hèrmes, og var med å starte parfymehuset The Different Company. Olivia Giacobetti er nesen bak Diptyques fiken-klassiker Philosykos, og har laget en rekke dufter for L’Artisan Parfumeur. Som du kanskje også skjønner, er listen også mye lengre. Det er bare å google i vei.)

Motivasjonen bak bak å starte Editions de Parfums kom av behovet for å stå i mot hva duftindustrien bevegde seg i retning av; noe mer uniformert og kapitalisert, hvor parfymen hadde blitt et objekt å tjene penger på, snarere enn en sanselig opplevelse. Malle opplevde også at venner og bekjente sjeldent brukte parfymer lengre – enten luktet de billig, eller så minnet de om deres egen bestemor. Det var moderne mennesker som elsket duft, men de likte ikke hva den moderne parfymen hadde utviklet seg til å bli. Malle ønsket å ta tilbake potensialet for særegenhet og personlighet som finnes i duftens verden.

 

“Million kroners-spørsmålet i parfymebransjen er 'hva er den mest tiltrekkende duften?' Heldigvis finnes det like mange tolkninger av dette, som det finnes mennesker i verden. Derfor er det også så mange dufter som uttrykker dette på ulike måter, og det gjelder å finne sin egen.” 

- Frederic Malle, i samtale med Lucas Zwirner.

 

Rousseu, O’Keeffe, Turrell og Fontana er noen av referansene bak Editions de Parfums Frederic Malle sin siste duft, Synthetic Jungle, som er nesen Anne Flipos første duft for parfymehuset.

 

Kan man si at EDPFM er like mye et univers som en kolleksjon av dufter? Ikke bare representerer duftene helt egne minner, drømmer og ideer som parfymørene selv har fått muligheten til å gi uttrykk for, helt uten økonomiske eller kreative begrensninger. Men parfymehuset bærer også preg av Malles egne interesser på tvers av kunstneriske felt - fra litteratur til kunst til film og mote – men også livet. (Eksempel: les Vanity Fairs intervju med Malle, hvor han forestiller seg hvilke filmkarakterer som ville hatt på seg hvilken duft. Vi kan røpe at Hugh Grant i Notting Hill ville gått med Bigarade Concentrée). Gift med en psykolog, og ved å ha reist verden rundt gjennom sitt yrke, kjennes Frédéric Malles dufter nettopp ut som personlige opplevelser, noe de også etterhvert blir for deg når du går med dem.

"Jeg er en sjenert person", har Frédéric Malle uttalt seg. "Derfor ser jeg folk inn i øynene som en måte å forstå hvem personen virkelig er. Duft har også denne egenskapen."

 

Se kolleksjonen til Editions de Parfumes Frédéric Malle her

 

 

← Eldre Nyere →