Palo Santo og Santo Incienso

Posted on July 22, 2017

Palo Santo er et myteomspunnet tre som vokser langs kysten i Sør Amerika. 

På spansk betyr Palo Santo «Hellig tre». Det hører til sitrusfamilien og dufter søtlig av furu, mynte og sitron.

Palo Santo har blitt brukt for å heale og rense på samme måte som Salvie og Sedertre og er kjent for å holde ens energier jordnære og rene. 

Når du tenner på brikker av treet kommer det en behagelig frisk røyk som også fungerer utmerket til å holde mygg og andre flyvende insekter unna, og blir brukt til dette formålet av innbyggerene av Ecuador og Peru. 

Duften sies å løfte vibrasjoner i forberedelser til meditasjon og sørger for en dypere og bedre medidasjons-seanse. 

For de som tror på de magiske egenskapene til Palo Santo sies det at treet øker kreativitet og bringer lykke. 

I medisin brukes Palo Santo for å blant annet helbrede forkjølelse og influensasymptomer, stress, astma, hodepine, angst, depresjon, inflammasjon og emosjonell smerte.

Eteriske oljer fra treet kan utvinnes fra døde trær og avbrekte grener uten å bruke farlige kjemikalier.

The Different Companys nyeste duft er basert på duften av Palo Santo og er inspirert av de magiske ritualene rundt tresorten. Var tidligere lansert som en limited edition-duft under navnet Le 15, for å symbolisere merkets 15års-jubileum, men på grunn av stor etterspørsel og sorg da den forsvant er den nå tilbake, i større flaske, men like konsentrert duft.
Kom innom og prøv på huden, eller kjøp i nettbutikken HER

Og om du ønsker å lese en ekstern artikkel om Palo Santo har the Coveteur en sak på duften HER

Duften av Amir Amadeus

Posted on July 18, 2017 | Posted under AmirAmadeus, Diptyque, Duftenav, Eau de Lierre, Molecule 01

Feriefavoritter

Posted on July 14, 2017

Om 2 dager reiser vi på skandinaviaferie til Danmark også til Farsund.
Her er hva vi pakker med oss nå (og egentlig hver gang vi reiser et sted)

Jofrid:

Toalettmappe fra Studio Bazaar x Heaven Scent (kommer i nettbutikk snart)
<3 

Mason Pearson børste med tykke tagger
Til å gre ut de verste saltvannsflokene med

RMS Buriti Bronzer
Økologisk "solpudder" i kremform

Aesop Resurrection Rinse Free Hand Wash
Må ALLTID ha antibac i vesken...

Erno Laszlo Firmarine Moisturizer
Ny favorittansiktskrem! MED solfaktor 30!

Sylvain Le Hen hårspenne
Så lett og dekorativt å få håret vekk fra ansiktet

Byredo Blanche roll-on
Blancheoljen er både god på egen hånd om sommeren når du later som du ikke bruker parfyme, men jeg liker også å blande den med de litt mer trenotebaserte parfymene mine for å få de til å slappe av og bli litt mildere

Santa Maria Novella reiseflakong
Denne er perfekt til å spraye over hvilken som helst parfyme du har i stor flaske når du skal ut å reise. Eller, hvis du er i det eksperimentelle hjørnet, bruke til å mikse litt forskjellig av duft... 

Verso Leppepomade
Når jeg er ute og reiser er det enda mer avgjørende å ha en leppepomade du ikke trenger å bruke fingeren for å påføre...

Sebastian:

Studio Bazar x Heaven Scent toalettmappe (kommer i nettbutikken snart)
<3

Mason Pearson Kam
Til skjegg og hår

Santa Maria Novella Crema Idrasol
Perfekt etter en lang dag i solen. Supertykk i konsistensen og gir masse fukt.

Emrbyolisse Lait Creme Concentree
Fast hudkrem

D-Vitaminer
Året rundt

Frederic Malle Vetiver Extraordinaire 50ml
Reiseflasken av favorittparfymen

Erno Laszlo: The Birth of Bespoke

Posted on July 09, 2017

THE BIRTH OF BESPOKE

Having perfected the world’s most coveted complexions from Europe to Hollywood, Dr. Erno Laszlo brought his bespoke skincare philosophy to New York City in 1927.  There, he introduced his storied clients – from Greta Garbo and Jackie O. to Audrey Hepburn and Marilyn Monroe – to his signature double cleanse and cultivated the brand’s customized approach to skincare. 

Our legacy lives on today at The Institute at Erno Laszlo in Soho New York where our iconic products merge with new technologies to attract a global clientele searching for the coveted Laszlo glow.  Sitting at the crossroads of science and style, our world-class treatments blend cutting-edge ingredients with pure indulgence for the ultimate experience in modern glamour – because real luxury is real results.  

“I OWE 50% OF MY BEAUTY TO MY MOTHER AND THE OTHER 50% TO ERNO LASZLO,” - AUDREY HEPBURN

På badet: Justyna Nyka

Posted on July 08, 2017

Violet Grey Woman Made: Laura Mercier

Posted on July 05, 2017

In a new series, VIOLET GREY profiles female beauty entrepreneurs who are considered industry game changers for their individual approach to business. Each one entered the conversation in her own manner and maintained a steady, if not unparalleled, trajectory with her indomitable spirit. 

“Everything excites me about beauty!” exclaims Laura Mercier, the one-woman makeup phenomenon, who is pondering what has kept her at the top of a notoriously competitive industry for more than 30 years. Born in the South of France, Mercier attended art school with the intention of becoming a painter. But shortly after graduating, the nascent businesswoman recognized that the commercial possibilities of the beauty industry were far more lucrative than those of the fine arts.  And so, she turned her talents from the canvas to the face. It was not a difficult decision: “Whether it is beauty related, pampering, putting on perfume, the ritual of putting on your makeup—I love it all,” she says.

Mercier moved to New York City in the mid-1980s, and quickly amassed a portfolio of editorial work for publications including Elle, Vogue, Vanity Fair, W and Glamour. For the next decade, she was a frequent collaborator of famed photographers Steven Meisel and Patrick Demarchelier, as well as the makeup artist of choice for celebrities like Sarah Jessica Parker and Julia Roberts. Notably, she developed a long-standing relationship with Madonna wherein she helped to create some of the pop star’s most iconic looks.

Despite her success, Mercier was ready to expand beyond editorial work by the mid-1990s. “Like many makeup artists, I was always keen to create my own product line,” she says.  And in 1996, Laura Mercier Cosmetics was born. “At that time, there were products that didn’t exist on the market, and I saw this great white space to create products such as Foundation Primer and Secret Camouflage [concealer].” Armed with chic, minimalist packaging and formulations that actually, you know, worked, Mercier had an instant hit on her hands. The Secret Camouflage, which was inspired by the professional products she was using on models’ overworked skin, was particularly in-demand.

Long before the current French beauty fervor, Mercier, the brand and the woman, represented the effortless, understated look that most women strive to achieve. Mercier laughs heartily when asked about the eternal vogue for all things French. “I don’t know why people are so crazy about French beauty,” she smiles. “I think maybe because, for the most part, Americans are fascinated by the ‘understated’ look that is the basis of French beauty… for French woman, a little goes a long way, and it can be as simple as just a bold red lip, a swipe of mascara, and that is it. It is more about sensuality, versus adding more.”

After more than two decades helping women around the world create a “flawless face,” Mercier remains as enthusiastic as ever about her work. “What I love about having my own brand is the ability to create what I really believe in, and sell what I believe in,” she says. Her current project is The Laura Mercier Makeup Artist Collective, which partners her brand with artists she personally loves, including Pati Dubroff, Jenn Streicher, and Mario Dedivanovic. “For me it is not about one person, it is about celebrating artistry and the talented individuals who share your passion and philosophy,” she says of her vision. Laughing, she returns to the subject of what drives her. “I have always had this in me, and I feel like I am never finished and there is always something more to do.”

BEDROOM

What is the atmosphere of your bedroom?
It is simple, clean, and a little Zen. There are no carpets or rugs, and it’s not full of objects—for the sake of breathing clean air.

Please describe your bed and your favorite thing about it.
I have a very firm mattress. I like very soft sheets. I have my favorite brands that do a silk-and-cotton blend that I love.

What time do you wake up?
It depends. I’m not an early riser; the earliest is usually 7 a.m. in order to be in good shape.

How many hours of sleep do you require?
I need a good eight hours.

Any bedside beauty essentials?
Lip balm, and I like to spray a little rose scent or extract on my pillow.

BODY

Do you drink coffee or tea, eat breakfast?
I drink tea in the morning, usually a green tea.

Do you work out in the a.m.?
Unfortunately, I don’t work out regularly. I’m not that kind of person—I wish I was. When I’m in France, I prefer to be outside. But when I’m in New York, I like to do some yoga and stretching, and I’m more into meditation to feel good. I usually do it in the evening during the week and midmorning on weekends.

BEAUTY

What is your morning skincare regimen?
Always a gentle milk or toner on the face. Quick cleanse in the morning (the big cleanse is in the evening), and a very simple application: Repair Serum, Repair Eye Cream, and Mega Moisture Crème.

What makeup and products do you use on a daily basis?
Secret Camouflage and always a brow product—either the Sketch & Intensify Pomade and Powder Brow Duo with the brush or a brow pencil. For eyes, either the Tightline or a kohl eyeliner. Lips could be a lipstick, a lip glace, or a sheer lipstick. Then maybe a little bit of a bronzer, the Matte Radiance Baked Powder #4.

What’s your hair situation in the a.m.?
I sleep with a bun at night, so in the morning I just need to brush my hair—it’s pretty low-maintenance. The high-maintenance routine is wash, condition, put on some keratin ampules, etc., but I don’t do that every morning. The shampoo and conditioner from my dear friend Serge Normant are my favorites.

BUSINESS

What’s the first thing you read each morning?
I don’t want to be connected the minute I put my foot on the floor. I usually watch the news, either in the morning or when I come back home.

What business do you conduct before 10:00 a.m.?
I read my emails in the morning to prepare for the day.

What time do you head to your office?
It all depends on the meetings I have and the things I need to accomplish. Every day is different.

Tekst og bilder: Violet Grey 

EMMAS TRE SOMMERDUFTER

Posted on June 19, 2017

Det er logisk å ville ha på seg andre dufter ettersom årstidene forandrer seg: Været, temperaturen og omgivelsene dine preger jo hva du trekkes mot - hva du har lyst til å gjøre og være. Jeg merker lett hvordan jeg, som mange andre, får lyst til å ta på meg friskere eller søtere dufter når det blir varmere og lysere ute - eller som en påminnelse om at det faktisk er sommer når juni er på sitt gråeste og sureste. 

Det er også fint å ha noen dufter som definerer en årstid, som får stå på hylla resten av året, men som man også kan ta frem i løpet av vinteren om man ønsker å leve litt på sommerminnene. Her er tre av duftene jeg helst kommer til å gå med denne sommeren:

Sel de Vétiver fra The Different Company

Denne parfymen er lukten av å hoppe i sjøen, for så å lufttørke i solen til huden er varm og litt solbrun. Jeg liker hvordan den litt tørre vetyveren gjør at duften minner meg like mye om bysommer i Oslo som noe mer eksotisk.

 Vittoria Apuana fra Profumi del Forte

Dette er en annen versjon av den ideelle solhuden, og lukter heller søt, myk sololje. Med noter av appelsin, banan(!) og vanilje er denne duften søt, myk og fruktig. Med andre ord en veldig eksotisk duft å drømme meg bort i når jeg skal ha den mindre tropiske jobbesommeren i byen. 

Rosa Greta fra Eau d’Italie

 Greta Garbo rømte fra Hollywood til Ravello på Amalfi-kysten på 1930-tallet, der hun levde med sin nye elsker; i en villa fylt med roser med utsikt over middelhavet. Duften er frisk og leken, og kjennes litt som å gå rundt og bære på en enorm bukett friske roser - slik jeg jo helst vil at en roseparfyme skal dufte. 

Reisestørrelser

Posted on June 12, 2017

I feriekofferten kan det være praktisk med mindre størrelser av favorittproduktene. 
Mange av merkene vi fører har små reisevarianter av bestselgere og typiske ferieartikler. 

PARFYME
Både Frederic Malle, Byredo og Diptyque tilbyr små reisevarianter av utvalgte parfymer fra sortimentet. 
Frederic Malle har 10ml sprayflasker av nesten alle parfymene i kolleksjonen. De kan enten kjøpes som et fullstendig sett 20 parfymer og tilhørende beskyttelsesetui, eller enkeltvis.
Etuiet selges også separat og kommer i sort eller rød. 

Byredo har flere ferievarianter når det kommer til personlig duft. 
Det mest populære produktet til sommerferien er parfymeoljen. Den inneholder ikke alkohol, og duftene blir milde og har kortere radius i oljeform. 
I tillegg kommer EdP-parfymene i 12ml flasker med tilhørende skinnetui som selges separat. Parfymene selges i sett på 3 av samme duft, eller i discovery-kits med tre forskjellige dufter i samme kategori.
Alternativt kommer Byredo også med hårparfyme, som også er en mer diskret måte å parfymere seg på i solen, og parfymepudder som er det siste tilskuddet i parfymeserien. 

Diptyque har i likhet med Byredo små sett med de mest populære duftene, og EdT i 20ml parfymeoljer i 7,5ml roll-on flasker

HUDPLEIE
Flere av merkene våre tilbyr små reisekits med det mest nødvendige av hudpleie.
Erno Laszlo har dobbeltrens-produktene i små reisepakker på 50 og 60ml for forskjellige hudtyper og hudproblemer.

Diptyque har små reisestørrelser av noen av produktene, og et sett med flere varianter i reisestørrelse.

KROPPSPLEIE
i kroppspleie har også Diptyque praktiske reisestørrelser og Eau D'Italie har en reisevennlig toalettmappe som inneholder sjampo, balsam, showergel, bodylotion og en liten sample på badesalt.

INTERIØRDUFT

I tillegg til egenpleie har Diptyque og Byredo små reiselys i 70g som er enkle å ha med seg i feriekofferten.

 

Duften av Cecilie Egeberg

Posted on June 07, 2017 | Posted under CecilieEgeberg, duft, Duftenav, frenchlover, NYKR, reverencehandwash

Henia snakker med Cecilie Egeberg, designer, duftkonsulent og kvinnen bak Nykr.

 

1. Hvis du lukker øynene og tenker på barndommen, hva lukter du? 

     Vi bodde på Møhlenpris i Bergen, og jeg tenker på oppgangene hvor vennene mine bodde. Vi fløy inn og ut hos hverandre. Matlukter, skurekrem og våt sement. For ikke å glemme røyklukt...Dette var jo på 80- tallet, så alle røykte, overalt. Røyklukt inni bilen! Jeg spilte fotball, og foreldrene stod på sidelinjen og der lå det et teppe av røyk, ha ha. Min bonuspappa var snekker, så vår oppgang luktet sagflis. Atelieret til mamma som lå i etasjen over leiligheten vår, luktet av terpentin, maling og trykksverte. Mamma sparte på kaffegrut til å skrubbe hendene med, kaffegrut blandet med zalo fjerner maling, og lukt. Genialt, litt som Aesops Reverence håndvask.

     2. Hva lukter Oslo?                                                                                             

     For meg lukter Oslo kaffe, ikke bare fra Filipstadkaia, men generelt alle kaffebarene, og et meget kaffedrikkende folk. Og jeg tenker på syrinene, og lukten over hele byen når de blomstrer en gang i mai. Noe sjølukt, som preger luften, noe vått.

       

       

      3. Hva lukter Bergen? 

       Bergen lukter mer; mer vått, og friskere. Det er jo de samme elementene som i Oslo, sjø og asfalt ...Hvis det er sol, lukter Bergen helt annerledes enn ellers, da lukter det is og øl. Også tenker jeg på Fløyen, og der lukter det skog. Og Rododendron, det er massevis, og Nygårdsparken med kastajetrærene i full blomst, og lukten av våte kastanjer om høsten.

       4. Hva lukter drømmemannen?

       Han lukter som mannen min: French Lover. Den fikk han da han spilte fransk mann i Spamalot på Folketeateret, haha! Han brukte Issey Miyake i alle år, og var umulig å snu, men så kom French, og da var det Issey ut, og nå er det sikkert French Lover resten av livet.

       

               

      5. Hvis Dirty Dancing var en lukt, hvordan ville den ha vært?

      Jeg var så forelsket i Patrick Swayze. Elsket Rob Lowe og Patrick Swayze i Young Blood.

      Dirty Dancing luktet nok litt svette. Skinn, bil, bensin og piperøyk. 50- tallet som møter 80- tallet, Coco Chanel vs Date.. Nybonete gulv vs. Ajax. Leggevann vs. Jane Helen sjampo. Og parfymene Samsara og Loulou.

       

       Det får meg til å tenke på farmor, det var L´Air du Temps, mentos pastiller, sigarettrøyk og så hadde hun fyrstikker på do. Husker alle de luktene sammen, det er barndom. Min bonuspappa drev også med eiendom i Bergen, og han overtok et gammelt parfymeri hvor jeg fikk et enormt sett med sminketestere, også brukte jeg innlegget fra en konfekteske som jeg drev og blandet leppestiftene og alt mulig i de tomme hullene og lagde mine egne farger. Det er jo litt vittig å tenke på nå som jeg lager NYKR, at det på en måte startet med en konfekteske.             

      Den eneste parfymen som har vært med i overgangen, etter at jeg oppdaget mer nisjedufter, er Roma- den har vært med fra 80-tallet til nå. Den parfymen jeg har fått mest komplimenter for er Malle's Dries Van Noten, den må sprayes litt på avstand bare, den kan bli veldig sterk.  Og nå fortiden har jeg hang-up på sitrus og bruker Malle's Cologne Indelebile, og Bergamote fra Le Labo. Mûre et Musc er en "all time favorite". Jeg har blitt mer og mer glad i interiørparfyme i form av spray fremfor duftlys, datteren min fikk en som ble litt mye for meg, og av og til velter det Cyprès – duft ut av rommet hennes, ha ha ha.  

       

      H: Skal man være forsiktig med parfyme på noen måter?

      C: Ja! Forsiktig både for seg selv og andre. Parfymevett er alfa og omega. Man skal være forsiktig med alkoholbasert parfyme i solen, og så er det viktig å ikke dynke seg i duft da andre kan være sensitive. Om sommeren er det fint å duft-sette håret for eksempel, eller klærne. Det er mange andre måter å bruke duft på en den vanlige parfymespruten, og man kan godt tenke litt kreativt; man trenger ikke nødvendigvis å ha det på huden. Bottega Veneta laget en gang i samarbeid med L’Artisan Parfumeur en liten ’dufte-dings’ i skinn til å ha i/på vesken, så hver gang man åpnet vesken sin kom det et whiff av amber. Sånt liker jeg.

       

      A Lab on Fire -Eau d'Ipanema

      Posted on June 02, 2017

      Carlos Kusubayashi, mannen bak A Lab On Fire, flyttet fra Brazil til Japan da han var svært ung, og har derfor ikke så mange minner derfra, men han har alltid med seg et fotografi av seg selv, 2 år gammel, i sin fars armer på Rio de Janeiros Ipanema Beach. Hans far døde kort tid etter at bildet ble tatt, og han og moren flyttet til Japan hvor han vokste opp med hennes familie.

      Han oppdaget sangen " The girl from Ipanema" som tenåring, og sangen fikk en spesiell plass i hjertet hans; den knyttet ham til minnet om faren.

      Carlos fikk ideen om å skape en Ipanema-inspirert duft etter at han møtte Jean-Marc Chaillan på en fest hvor han fikk vite at parfymøren jobbet og bodde i Brasil med sin brasilianske kone. Resultatet ble Eau d'Ipanema, en duft-reise til sol, sjø, sommer og samba.

      Noter:
      Topp: Ananas, bergamot, røde frukter, mango, rosa pepper
      Hjerte: Appelsinblomst, tunisia LMR-vann, jasmin, freesia, neroli
      Base: Kremede noter, vanilje, musk

      Kjøp Eau d'Ipanema her, eller kom innom butikken vår på Eger og prøv denne og vårt store utvalg av solskinn, palmesus og bølgebrus på flaske!

      1 2 3 19 Neste »