Duften av Tre Nøtter til Askepott

Det er ingen jul uten pepperkaker og pyntede trær og – men heller ikke uten den elendig dubbede, men like fullt fantastiske – Tre Nøtter til Askepott (1973). I fjor skrev vi om duften av Grevinnen og Hovmesteren, og hva alle karakterene fra Miss Sophie til Sir Toby selv ville sprayet seg med dersom de hadde handlet duftene sine hos Heaven Scent. I år beveger vi oss videre til en hakket mer magisk juleklassiker, og duftsetter alle fra Askepott. Les om parfymene til  Askepott (både i asken og i ballkjole), den onde stemoren og Knut Risan, som har alle stemmene bak den norsktalende versjonen. God lesning, og god førjulstid!

 

Bilde: via SNL.no

Handle alle Askepott-duftene her

 

Askepott - i tre versjoner

Bilde: Skjermbilde fra Askepott (1973)

Askepott: Som vi alle vet, går Askepott fra å være sin onde stemors hushjelp, kledd i filler og møkkete av aske, til å bli ballets vakreste prinsesse. Med andre ord er det altså vanskelig å finne én duft som forandrer seg like mye som Askepott selv gjør, og istedenfor har vi landet på tre forskjellige, tilpasset tre ulike stadier av filmen, og sider av hennes karakter

Askepott i asken: Hun er kanskje kledd i filler og støv, men likefullt sjarmerer hun prinsen. Hun trives med det enkle, og selv om hun drømmer om en plass på ballet, har hun også sin identitet tett på dyrene og naturen. Denne siden av Askepott ville gått med Angelique Sous La Pluie fra Frédéric Malle, og Fieno fra Santa Maria Novella. Førstnevnte dufter friskt og rent av frodige enger etter regnet (angelique oversettes til Hundekjeks på norsk, den hvite spinkle viltvoksende blomsten med det pussige navnet). Den er naturnær og lett, på en måte som knapt legges merke til, men likevel setter spor. På samme måte som snøen har sin egen duft, kan du virkelig kjenne lukten av at det har regnet i denne duften. Fieno fra Santa Maria Novella er derimot treaktig og lun, og dufter av kuttet høy. Den er mer aromatisk, dypere, som en mer eksentrisk patchouli blandet med tørt tre. Den lukter kanskje ikke av å ha rullet seg i høyet, men gir likevel en lun følelse av en låve, lik omgivelsene hvor Askepott først hører til. 

Jeger-Askepott: Skjult talent - Askepott viser seg å være en god rytter og jeger! Bedre enn drømmeprinsen selv. Ingen duft passer da bedre enn Sellier fra Byredos Night Veils-serie, som dufter av lær på en dyp og tre-aktig måte i høyere konsentrasjon. Den er perfekt for deg som liker varme, lune sandeltredufter som Santal Super og Tam Dao, men som balanserer på kanten av å bli en potent og dyp kveldsduft. Sellier er fransk for sal, og er inspirert av å sitte på hesteryggen. Duften er også en elegant og selvsikker forelengelse av Askepotts jakt-antrekk; saueskinnskåpe og brun ulldrakt. For full effekt av scenen under rideturen i skogen kan du også brenne 13:30-lyset fra D’Orsay, som dufter av nyklippet, grønt høy og lær, samt Cypres og Cedre fra Carrièrè Frères, som lukter som om det var fullt av frodig skog.

Askepott på ballet: Når Askepott ankommer ballet er hun ikke en prinsesse som alle andre, og derfor gir det mening at duften hennes heller ikke er å lukte på noen andres håndledd. Hun er yndig og den snøhvite ballkjolen glitrer vagt, og er fortsatt kald fra vinteren utenfor. Hun har på seg Iris Malikhan fra Maison Crivelli sammen med Molecule 01, en duftkombinasjon som tar rommet uten å være overveldende. Iris Malikhan er en pudret og sødmefull duft, og klassisk på en måte som passer perfekt til filmen fra 1973, som på samme tid kjenner på tiden som har gått, og forblir evig aktuell. Den er mer voksen enn askepott på gulvet, men likevel interessant nok til å passe en ung prinsesse. Kanskje er den vagt ubestemmelige fasetten med på å villede de andre gjestene på ballet? Det er noe fortryllende over henne, men de vet ikke hva.

Molecule 01 er derimot kjølig, glassklar, glitrende på en naturlig måte, som om du akkurat har kommet ut fra en glitrende hvit og klar vinternatt. Kvelden avsluttes med en duft som er en prinsesse verdig – R.B. fra D’Orsay, også kjent som Une Rose au Paradis. Med noter av rosepepper, cashmeran og røkelse i tillegg til rosen, er en hyllest til rosen og dens betydning, og romantikk på sitt beste; «A tase of the future on the lips of the other.»

 

Stemoren og Dora 

Foto: Fra Tre nøtter til Askepott (1973)

Stemoren: Hun er en tydelig kvinne som liker å være festens midtpunkt og vet hva hun vil – på godt og på ondt. For å matche hennes store personlighet og tydelige agenda, går hun med intet mindre enn den nylanserte gourmand-duften Rouge Chaotique fra Byredo, som dufter av motstridende elementer i perfekt harmoni. Duften er et parfymeekstrakt fra merkets Night Veil-serie, og dufter av safran, plomme, praliné og papyrus, som gjør henne vanskelig å ignorere når hun ankommer rommet. Særlig fordi hun bruker fem-seks spray, som gjør det vanskelig å lukte noe som helst når hun er tilstede. Dersom du vil unngå Stemor-komplekset: hold deg til ett til to spray per bruk, så lar du heller dine elegante og selvsikre sider skinne.

Dora: Er stemorens datter, og hun er bestemt på å gifte seg med prinsen. Hennes store personlighet går i morens fotspor, og derfor bruker hun en like stor duft: Baccarat Rouge 540 fra Maison Francis Kurkdjian. Som aspirerende prinsesse smører hun først huden inn med duftens glitrende parfymeolje, før hun påfører tre-fire spray av det sødmefylte, pudrete duftekstraktet. Med andre ord; for mye av det gode går i arv fra hennes mor, og virker mot sin hensikt på drømmeprinsen. Verdt å ha i tankene dersom du har en viss person i tankene før julefesten.

 

Prinsen og Askepotts far

Foto: Fra Tre nøtter til Askepott (1973)

Prinsen: Han er ikke redd for å uttrykke seg gjennom det han har på seg, enten det er duft eller klesdrakt, og han er et forbilde og en leder for de rundt seg med sin selvsikre fremtoning. Men tross hans androgyne sider, har han også sin mer maskuline fremtoning som gjør at selv basic stesøstre faller for han. Men han er ikke bare rosen som alle håper de får til slutt – han lukter også som den. L’Homme a la Rose fra Maison Francis Kurkdjian dufter like mye av den grønne stilken som kronbladene selv, og er frisk og inviterende duft, som kan romme mange ulike typer maskulinitet.

Faren til Askepott: Faren til Askepott er død, og etterlater seg enkelte eiendeler, en hest, men mest om alt minnet om han. Duften som minner Askepott om han er Le Passant fra Ormaie. Parfymen dufter av lavendel, tonkabønne og amyris, og er duften inspirert av Baptiste Bouygue, parfymøren bak Ormaie sitt minne om sin egen far. Navnet Le Passant viser til en duft som kan dukke opp i forbifarten og likevel fremkalle viktige barndomsminner.

 

Slottet og Askepotts hus

Bilde: Schloss Moritzborg, hvor ballet i Tre Nøtter til Askepott ble spilt inn.

Slottet: Det staselige, Tjekkiske slottet lukter selvsagt av Solis Rex-lyset fra Cire Trudon. Lyset i seg selv er inspirert av speilsalen i Versailles, og lukter luksuriøst og overdådig, men samtidig med en klar note, som et nypolert speil eller vindu som reflekterer all pomp og prakt innvendig i den hvite vinteren utenfor. Cafe Society-lyset fra Frédéric Malle dufter av et selskap som nærmer seg slutten, hvor kakene, krydrene og stearinlysene gjenstår. I slottet bor kongen, som selv lukter av lær, patchouli og røkelse med Frédéric Malles Monsieur.

Huset til Askepott: Lukter derimot av Frédéric Malle-lyset Country Home – duften av en knitrende peis i et hus på landet i Skottland. Varmet opp av tørket sedertre med et vagt trekk av barnåler fra den friske, grønne skogen utenfor, er Country Home det ultimate julelyset for deg som vil omfavne innetiden, mer enn julen i seg selv.

 

Askepotts to bortglemte stjerner

 

Foto: Fra Tre nøtter til Askepott (1973)

Hesten Jurášek: Er hesten Askepott arvet etter sin far, og hadde det ikke vært for den hadde hun kanskje aldri dratt ut i skogen og møtt prinsen. Hesten lukter, imidlertid, mer magisk enn hester ellers, av en myk, trygg og håpefull vanilje som minner om D'Orsay sin duft T.J. Med noter av grapefrukt, bulgarsk rose, oud og labdanum er den fortryllende og hudnær. Ønsker du derimot duften av Askepotts stall – lukt på The Night fra Frédéric Malle. 

Hasselnøttene: De tre nøttene er kanskje lett å glemme, men de er blant filmens store stjerner hvis du tenker over det. De bruker kanskje ikke parfyme, men lukter uansett av Alustres duft Spectre 175-225, som har hasselnøttnoter (inkludert hasselnøttmelk), og er varm og sødmefylt med florale aldehyder i topp og mineralsk ambergris i bunn-notene.

Knut Risan: Det hadde ikke vært noen ordentlig Askepott uten han – i hvert fall ikke i den norske julen. I han finnes det en liten dose av alle karakterene, slik hans lyse Askepott-stemme eller dype Konge-røst blander seg inn med de originale Tsjekkiske replikkene i bakgrunnen. Han er allsidig og eksentrisk på samme tid, og kanskje litt en mann av sin tid, som aldri ville premiert på skjermen i dag. Er han den eksentriske, men klassiske Melograno-colognen til Santa Maria Novella, som dufter av granateple, eller den varme og fruktige patchoulien i Music for a While fra Frédéric Malle, som det er umulig å helt sette fingeren på? Han er også litt Vetyverio fra Diptyque, en dyp, men frisk grønn og vagt frukt duft av vetiver, som passer mer eller mindre alle, men likevel har sin særegne karakter.

Handle alle Askepott-duftene her

 

(Tekst av Emma Aars.)

← Eldre Nyere →