Intervju med Barnabé Fillion

Foto: Thimotee Chambovet

 

For alle parfymeinteresserte er det åpenbart at en duft er mer enn summen av ingredienser.

Den franske parfymøren Barnabé Fillion er et navn som har tatt duftens univers et langt steg videre, og lager parfymer med mer enn bare luktesansen. Vi fikk æren av å snakke med parfymøren og Arpa Studios-grunnleggeren om hans forhold til lukt, synestesi og en vanlig dag i en jobb – på en arbeidsplass som virker alt annet enn normal.

 

"Musikk har mye til felles med duft i form av at de begge er usynlige språk som gir uttrykk for skjønnhet."

Barnabé Fillion

 

Foto: Thimotee Chambovet

 

Den franske parfymøren Barnabé Fillion har en fot i mange kunstformer. 

Han har gjort duftsamarbeid med alle fra designeren Rick Owens til trendanalytikeren Lidewij Edelkoort til kunstneren Anicka Yi (som har jobbet mye med duft, og blant annet stilte ut noen parfyme-diffuserende roboter i Tate Moderns Turbine Hall i 2020). Han har jobbet på de fleste av Aesops parfymer, som kjennetegnes av å være like konseptuelle som de er populære.

I dag driver han Arpa Studios, et duftunivers med utgangspunkt i synestesi, hvor han arbeider på tvers av kunst, musikk, litteratur og parfyme, og har fått musikkstykker komponert til hver duft. Imidlertid kommer Fillion fra en bakgrunn i fotografi, og begynte sin karriere som assistent for den legendariske fotografen Helmut Newton.

 

Hva er ditt første duftminne?

BF: Det er faktisk overraskende vanskelig å huske hva som faktisk er den første duften, men jeg har et veldig tydelig minne fra sommeren da jeg for første gang kjente lukten av friskt, nykuttet høy. Det er en veldig grønn duft, og jeg kan veldig tydelig forestille meg den.

Nå jobber jeg faktisk mye med ingrediensen hay absolute, noe som er veldig gøy. Høy høres kanskje enkelt ut, men det er en veldig kostbar ingrediens som krever overraskende mye tid og ulike destilleringsprosesser å fremstille.

 

 

Arpa Studios er et parfymehus og et duftbasert research-prosjekt som utforsker duftens potensiale som uttrykksform, ofte i sammensetning med de andre sansene.

Gjennom å ‘lytte til luktene’ i form av musikkstykker komponert til hver av Arpas dufter, ønsker parfymehuset å utvide hva en parfyme kan være og romme.

 

 Foto: Julien Thommas Hammon

Når var det du først forstod at du ville jobbe med duft? Var det alltid planen, eller kom interessen for lukter via noe annet?

BF: Nei, duft var ikke en åpenbar retning for meg til å begynne med. Jeg hadde en utdannelse innen det visuelle, og jobbet hovedsakelig med fotografi. Det var først da jeg arbeidet på et bokprosjekt som omhandlet synestesi – altså flere sanselige opplevelser som de av samme inntrykk – at arbeidet mitt første gang kom til å handle om lukt.

Jeg hadde invitert en parfymør, i tillegg til en poet og en arkitekt, til å utforske en del av prosjektet gjennom respektive språk og uttrykksformer, og jeg ble klar over de tydelige språklige paralellene mellom lukt og det visuelle.

Jeg spurte parfymøren om å lære meg mer om dette krysningsfeltet, og nysgjerrigheten min og interessen for dette ble en naturlig del av arbeidet mitt videre. Kombinert med det visuelle arbeidet jeg allerede holdt på med, lærte jeg meg også mer om botanikk og urtemedisin, så jeg hadde et visst grunnlag for hvordan jeg medisinsk kunne utvinne noen duftmolekyler fra naturlige kilder.

 

 

 Foto: Julien Thommas Hammon

 

Har du en parfyme du bruker? Eller mange? Eller bruker du kanskje ikke parfyme i det hele tatt? 

(Fra å selv ha jobbet med duft i lang tid, går jeg gjennom perioder hvor jeg knapt bruker dufter på huden, men foretrekker å lukte de ‘utenfra’, som å se på et kunstverk. Jeg vet ikke om du kan kjenne deg igjen i det.)

BF: Jeg går absolutt gjennom perioder hvor jeg ikke bruker parfyme. Etter å ha jobbet med det over så mange år er parfyme blitt en slags research. Det er også noe jeg forbinder med klær, så hva jeg ender opp med er ganske intuitivt, ta på hva jeg føler for.

Jeg har et knippe dufter jeg elsker, går med ofte og alltid finner ny inspirasjon hos. Noen ganger er de enkle dufter basert på naturlige ingredienser som har en har en stimulerende effekt i tillegg å lukte godt, og sånn sett blir det ganske enkelt og intuitivt hva jeg trekkes mot.

 

Arpa har samarbeidet med glasskunstner Jochen Holz om å designe de fargede flakongene som duftene kommer i. Kunstneren Nathalie du Pasquier har utformet kampanjer i form av kunstverk, og musikere som Cyrus Bayandor og Pierre Rousseau har komponert musikkstykker i dialog med duftene. 

Alt dette kan du utforske nærmere på Arpas nettside.

 

Jeg savnet et sted for duftopplevelser i en utvidet forstand, og slik ble Arpa til." 

– Barnabé Fillion

 

Foto: Thimotee Chambovet

 

Hvordan ble konseptet bak Arpa til? Og hva inspirerte deg til å jobbe med akkurat synestesi?

BF: Jeg savnet et sted for duftopplevelser i en utvidet forstand i parfymeverden, og ønsket å ta ideen om hva en parfyme kunne gjøre ett steg videre. Slik ble konseptet bak Arpa ble til. 

Språket vi bruker til å beskrive eller snakke om parfyme er ofte relativt begrenset, og jeg bestemte meg for å jobbe med logikken som finnes bak forholdet mellom språk og lukt til å utforske potensialet for synestesi, altså hvordan ulike sanselige erfaringer er bundet sammen. Denne opplevelsen er forskjellig fra person til person, som gjør det hele mer spennende.

Det visuelle eller materielle kan være et veldig tydelig uttrykk når det kommer til parfyme (bare tenk på hvor mye som kan sies om en duft gjennom en parfyme-kampanje, red. anm.). Musikk har mye til felles med duft i form av at de begge er usynlige språk som gir uttrykk for skjønnhet. Så ved å komponere et musikkstykke tilhørende hver duft, forsterkes også opplevelsen av duften på en veldig personlig måte.  

 

Opplever du selv noen form for synestesi?

BF: Ja, absolutt. Jeg har ulike synestetiske opplevelser som kommer til uttrykk på ulike måter. Enten jeg utvikler en formula til en duft, eller er i prosessen av å utforme et nytt prosjekt. Dette er definitivt en av de mest spennende delene ved jobben min.

 

 

I et intervju med New York Times fortalte Fillion at vannet har en helt spesiell effekt på han. Til tross for at han nesten druknet i et badebasseng i en alder av 3-4 år, tar han seg en svømmetur hver gang han kjenner en hodepine nærme seg.

Det har blitt noe han oppsøker heller enn skyr unna. Med Arpa-duften ‘Manta’ prøver han å fremkalle følelsen av å befinne seg under vann

 

 Foto: Thimotee Chambovet

 

Sett fra utsiden kan prosessen av å lage dufter nærmest virke litt mystisk. Selv om det i stor grad handler om kjemi, minner det mer om alkymi. Hvordan ser en «normal» dag på jobben ut for deg?

BF: Jeg har definitivt ikke en fast arbeidsdag, utover å tenke og drodle ideer til nye dufter. Noen ganger er det viktig for meg å ha lengre perioder vekk fra kontoret, slik at jeg får utviklet ideer og dufter et steg vekk fra de faktiske ingrediensene. Det er ofte da jeg får et overblikk og en forståelse av hva jeg ønsker å nå frem til.


Andre ganger er mer disiplinerte perioder på kontoret akkurat det som trengs, såvel som spontane opplevelser som gjør at jeg kan se et prosjekt gjennom nye øyne. Alle disse arbeidsmåtene inspirerer meg på hver sin måte. Men en vanlig dag vil innebære at jeg leser og prøver å komme opp med nye konsepter basert på erfaringer og nyoppdagelser, kombinert med å lukte på tester som ble laget dagen før.

Over lunsj får jeg snakket gjennom alt med kollegaene mine, og om ettermiddagen lager jeg formler som kan være klare til dagen etter. Det handler definitivt om å lukte på ingredienser – både i og utenom formelen jeg arbeider med. Å bevege meg frem og tilbake mellom erfaring og lukt er alltid til stede, og en viktig del av prosessen.

 

"Det er viktig for meg å ta lengre perioder vekk fra kontoret og de faktiske ingrediensene. Det er ofte da jeg får et overblikk og en forståelse av hva jeg ønsker å nå frem til." 

– Barnabé Fillion

 

Har du en drømmeduft som du alltid strekker deg mot når du jobber, men som fortsatt gjenstår å lage?

Det vil være duften av studioet jeg allerede er i gang med å skape hos Arpa. Jeg har et fantastisk team, og ideene og erfaringene våre fungerer veldig godt i samspill med hverandre, enten prosjektet er lite eller stort. Når dette samarbeidet tar form i en duft, vet jeg at noe bra er på gang.

 

Foto: Julien Thommas Hammon

 

Ønsker du å lese mer om Barnabé Fillion og hans fascinerende nese (og hode) og hans mange prosjekter, anbefaler vi å ta en titt på nettsiden hans. Her forklarer han mer om prosjektene sine. På Arpa Studios nettsider kan du lese mer om prosjektet, duft og synestesi, samt høre på musikken som er komponert til duftene.

Et utvalg av Arpa Studios dufter finner du hos oss i nettbutikken, i Øvre Slottsgate og i Operagata, og vi anbefaler å komme innom, prøve dem på huden, og ha dem på gjennom en dag for å oppleve din egen form for synestesi med duftene. Og har du ønsker til fremtidige duftintervjuer, send oss en mail!

← Eldre Nyere →