Emma forteller om appelsinblomsten – en duft som preget vårens parfymer og reiser, og følger henne videre inn i sommeren.
Appelsinblomstvåren
Bilde: Via Forma Fantasma
Denne våren har jeg tatt meg i å gå mye appelsinblomst, litt uten å være klar over det. Året begynte med en tur til Marokko, hvor jeg kjøpte en liten flaske med oljebasert appelsinblomstpartfyme med arabisk etikett, hvit plastkork, og en holdbarhet på huden i cirka ti minuter. På samme tur spiste jeg også kaker og desserter hvor aromaen av appelsinblomstvann hang igjen et sted mellom ganen og nesen som en duftopplevelse som satt dypere, og ikke ville gi slipp. Så reiste jeg tilbake til kulden og brukte Gloam fra Aesop (som jeg har skrevet om her) — en varm og safran-preget floral med appelsinblomst i toppnotene. Da været ble mildere gikk jeg over til L.B. fra D’Orsay, en duft som jeg best kan beskrive som usentimentalt, nyvasket sengetøy. Det er ikke duften av såpe, men følelsen av bomullskvaliteten — myk og litt ru på samme tid, lysegrått i skumringslyset når dagene blir lengre. Med aldehydisk iris i toppnotene og cashmeran i basen, er det neroli og appelsinblomst som utgjør parfymens hjerte. Deretter dro jeg til Italia og besøkte Eau d’Hadriens hjemby , hvor hagen luktet som en viltvoksende variant av den grønne, frodige parfymen (som forøvrig ikke har appelsinblomsten, bare frukten), og hadde en distinkt note av senvårens appelsinblomstring. At hele våren skulle oppsummeres med appelsinblomsten var derimot litt en tilfeldighet. Men det er kanskje litt sånn blomsten er: med sin milde og innbydende karakter dukker den opp overalt, og passer inn overalt.
Fra søvnløshet til silkehansker
Bilde: Ormaie Paris
Appelsinblomst er — som navnet tilsier — blomsten som vokser på appelsintreet. Det er særlig blomstene fra bitterappelsintreet som brukes i parfyme. Den dufter rent, friskt og lett floralt, med en underliggende varme som kommer frem innimellom. Av den grunn har blomsten tradisjonelt blitt brukt i såper, badevann og medisin, i tillegg til parfyme. (Det sies at blomstens medisinske røtter strekker seg helt tilbake til 1000 år før vår tidsregning, da ingrediensen ble brukt til å kurere angst og søvnløshet). I Frankrike er blomsten en klassisk note i barneparfyme, og denne litt unorske parfymekategorien tolket inn i dufter som Salle Gosse fra Frederic Malle.
Appelsinblomsten kommer tradisjonelt fra områdene rundt India og midtøsten. Den ble introdusert i Europa via Nord-Afrika i middelalderen, hvor duften skulle bli populær ved europeiske hoff. Navnet neroli (en variant som jeg kommer tilbake til om litt), skal visst komme fra prinsesse Anne-Marie av Nerola i Italia. Ved å parfymere badevannet og hanskene sine med duften, gjorde hun den populær ved det Italienske hoffet på 1600-tallet. Slik etablerte ingrediensen seg som et statussymbol, og appelsinblomt har siden vært en sentral del av parfymehistorien — fra den første eau de colognen fra 1709 til Guerlain sin L’Heure Bleue fra 1912.
Er neroli og appelsinblomst det samme?
Bilde: D'Orsay Parfumes
Med sin friske, rene og lune duft kan appelsinblomsten være lett å gjenkjenne. Veien fra blomst til parfyme er derimot mindre rett frem. Du har kanskje hørt om neroli i forbindelse med duften, og lurt på om de har noe til felles. Er det to sider av samme ting? Ja, og nei. Begge deler er florale noter som kommer fra blomsten på bitterappelsinens tre, men ulike destilleringsprosesser gjør at de sitter igjen med hver sin distinkte karakter. Appelsinblomstoljen er varmere, mer honning-aktig og sensuelt, mens nerolien, derimot, er dampdestillert. Resultatet er en friskere og lettere floral duft, med en tydeligere sitruskarakter. En god måte å sammenligne på kan være å teste den mykere, varmere Le Temps de Rêves fra Goutal på den ene hånden, og en friskere Eau de Neroli fra Diptyque på den andre. Begge duftene består av flere noter, men bygger på tolkninger av de to notene.
Appelsinblomsten i ulike varianter
Bilde: Bilder av en kvinne i solen – kjøpt hos et antikvariat i Roma – har en fast og hellig plass på Åsas baderomshylle.
Appelsinblomstens lune og lette karakter gjør at den fungerer godt i samspill med andre noter uten å ta for mye plass — litt som krydder i retter som ikke smaker helt annerledes, bare blir bedre. Derfor kan den enkelt kombineres med en rekke ulike noter og karakterer.
Neroli Naisimba fra Crivelli, for eksempel, er en dypere og varmere variant av appelsinblomsten. Inspirert av en safari, har duften noter av rosa pepper, kardemomme, lær og vetiver, i tillegg til neroli og appelsinblomst. 28 fra Ormaie er varm, sødmefylt og myk, men med en helt annen karakter fra Crivelli. Med noter av sheasmør, tuberose og vanilje er duften inspirert av en hetebølge, bidrar appelsinblomsten til å gjøre duften klar og lys - som en stripe sterkt sollys under en varm ettermiddagslur. Son Venin sin 3007 er en varm, floral duft som i tillegg har jasmin, vanilje og trenoter, hvor appelsinblomsten gjør at den likevel oppleves lett og hverdagslig.
Appelsinblomsten brukes også i lettere, såperene dufter — ofte kombinert med hvit musk, iris og sedertre, som løfter frem blomstens friske og myke karakter. I Zagara fra Santa Maria Novella er blomstens sicilianske historie i fokus, og duften er en lett, sitruspreget floral. Min favoritt er Cologne Indelebile fra Frederic Malle, hvor den i kombinasjon med sitrusnoter og hvit musk dufter som den perfekte colognen — ikke for syrlig, ikke for kraftig, bare silkemyn, androgyn og enkel.
Kanskje er det dette som gjør appelsinblomsten så tidløs: I en verden hvor stadig mer er høylytt, intenst og kjemper etter oppmerksomheten din, blir svaret nettopp som ikke krever så mye, men godt og ukomplisert.